562 előadás, több mint kétszázezer megtett kilométer, megszámlálhatatlan “nincs lehetetlen, megoldjuk” alkalom az elmúlt öt év alatt. A Déryné Program műszaki stábja páratlan elhivatottsággal és odaadással végzi munkáját nap mint nap, amely sokszor emberfeletti teljesítménnyel párosul, hogy a színpadon aznap este megszülethessen a varázslat. Borbás Mihály műszaki igazgatóval és Dávid Gyula produkciós vezetővel beszélgettünk.
A színművészekkel ellentétben a műszak a háttérben dolgozik, rájuk sokkal kevesebb reflektorfény vetül, mégis nélkülük egy színházi előadás sem valósulhatna meg. A vándorszínházi létforma a színészek mellett a műszaki kollégákra is többletterhet ró, komplexebb és megterhelőbb munkafolyamatot igényel. Kérlek avassatok be minket a részletekbe.
B.M. Először is,meg kell vizsgálni, hogy adott kulturális intézményben meg tud-e valósulni a kiválasztott előadás. Első lépés, hogy Agárdi Balázs műszaki előkészítő kollégánk ellenőrzi a befogadóhely által megadott műszaki paramétereket a vállalatirányítási rendszerben, színpadméretek, pakolhatóság, elektromos energiaellátottságát, szükség esetén helyszíni felmérést is végez, valamint 3D rajzot készít a produkcióról. Második lépés, hogy a heti munkarendi értekezleten a tárvezetők kijelölik a műszaki stábot, valamint összeállítják a részletes menetrendet.
A helyszínre a műszak érkezik először és ők hagyják el utoljára. Mivel nem egy állandó játszóhelységgel rendelkező kőszínház vagyunk, hanem utazunk, ezért, ha csak időintervallumban nézzük, már az is rendkívül megterhelő.
D.Gy. A megvalósítás szakasza már az előadást megelőző nap megkezdődik, a produkció díszletét, kellékeket, jelmezeket mind be kell pakolni a teherautókba, ez átlagosan 2-2,5 órát vesz igénybe, de nézzünk egy konkrét példát, hogyan is néz ki a műszak egy napja. Nemrég ünnepeltük Sátoraljaújhelyen a Déryné ifjasszony 50. jubileumi előadását, ez a műszak részéről úgy nézett ki, hogy reggel 6:30-kor elindult a teherautó, majd ezt követően 7:30-kor a műszak a Déryné Központból. Miután megérkezett a csapat és átvették a helyszínt, kezdődik a díszletépítés, ami három órát vesz igénybe.
Ezzel párhuzamosan a kellékeket és a jelmezeket előkészítik a kollégák. Az öltöztető minden jelmezt gondosan átvasal, szükség esetén javít, megvarr, hogy mire a színészek megérkeznek, minden jelmez kikészítve várja őket. Az öltözéssel párhuzamosan a fodrász is munkához lát, ez szintén 2-2,5 órát vesz igénybe. Mindeközben a színpadon, ha felépült a díszlet, következik a hang és fénytechnika telepítése, próbája, ami szintén közel háromórás időintervallumot jelent. A lejárópróba után este 6 órakor kezdődött el az előadás, ezt követően pedig újra munkába lendült a csapat, következett a bontás, ami szintén 3 órát vesz igénybe. Itt minden fordított sorrendben történik, mint az építésnél. Ha minden visszakerült a teherautókba, utána még egy 4 órás út várt a kollégákra.
Elképesztő, milyen mennyiségű munka van egy-egy tájelőadás megvalósítása mögött, milyen megterheléssel jár.
B.M. Igen, és eddig még csak egy irányból világítottuk meg a témát, az utazás és hosszú rendelkezésre állás mellett, nagyfokú rugalmasságra és kreativitásra is szükség van a műszak részéről. Minden alkalommal más helyszínen játszik a társulat, így a műszaknak alkalmazkodnia kell az adott hely sajátosságaihoz, emellett az is előfordulhat, hogy a helyszínen egyéb, előre nem látott technikai jellegű problémát kell megoldani.
D.Gy. Azt tudni kell, hogy minden teremnek más az akusztikai adottsága, ez külön kihívást jelent a hangtechnikus kolléga számára, de általánosságban is elmondható az összes kollégára vonatkoztatva, hogy mindig változó környezetben kell ugyanazt a magas minőségű színvonalat hozni, nem színházi körülmények között kell színházi körülményeket teremteni.
B.M. Ráadásul arról még nem is beszéltünk, hogy mi történik abban az esetben, ha valamely egyéb probléma merül fel, például az út során defektet kap az egyik autó, vagy valamelyik műszaki kolléga hirtelen kiesik az utolsó pillanatban, mert sajnos olykor ilyenek is előfordulnak.Ekkor a többieknek kell megoldani együttes erővel a feladatot, ami emberfeletti erőt igényel, annyira feszített a tempó, hogy ilyenkor “olimpiai csúcsot kell úszni”.
D.Gy. Bármilyen probléma vagy akadály gördült elénk az elmúlt öt évben megoldottuk. Olyan még nem történt, hogy a műszak miatt maradt volna el előadás. Sőt, a műszak az, aki gyakran kisegíti a többi kollégát, például hangszert szerez a helyi zeneiskolából a sérült kellék helyére. Egy dolog biztos, hogy csapatként mindig mindent megoldunk.
Mekkora stáb utazik egy-egy előadásra?
B.M. Ez a produkciótól függ, mekkora a díszlet, milyen technikát igényel. A Bajnokok Bajnoka – Papp Laci című előadásnál például hat sofőr, hat díszítő, három fényes, két hangos, egy-egy öltöztető és kellékes, egy fodrász, valamint egy vetítéstechnikus utazik. A stábhoz hozzátartozik a rendezőasszisztens, valamint a turnévezető vagy produkciós vezető.
A Déryné Program dinamikus ütemben növekedett az elmúlt 5 év alatt, ez hogyan érintette a műszakot?
D.Gy. Én a kezdetektől itt vagyok, 5 évvel ezelőtt 6 fővel indultunk, egy díszítővel, egy hangos, egy fényes, és egy öltöztető kollégával, valamint jómagam, aki az első időkben a sofőr szerepét is vállaltam. Örömmel gondolok vissza azokra az időkre, amikor a teljes műszak befért egy autóba, bezsúfolódtunk a hét személyes autómba és együtt indultunk útnak. Nagyon családias volt a hangulat, később produkciós vezetőként az is az én feladatom volt, hogy bővítsem a stábot, interjúztassam a kollégákat. Büszke vagyok, hogy egy olyan csapatot sikerült felépíteni, amely nem csak szakmailag kimagasló, hanem emberileg is kiváló. Egy nagyon elhivatott, összetartó társaság. Fontos kiemelni, hogy amilyen szeretettel viseltetnek a hivatásuk iránt, olyan szeretettel fordulnak egymás felé is. A magam részéről a Déryné az elmúlt 5 év alatt az életem szerves részévé vált, ugyanolyan felelősséggel végzem a munkám, mint a kezdetekben, 0-24-ben elérhető vagyok, a műszak nekem kicsit olyan, mintha a gyermekem lenne.
Mihály te 2024. július 1-vel csatlakoztál a Déryné Programhoz, mint műszaki igazgató. Te hogyan látod a csapatot?
B.M. Rendkívüli, amelyet számos partner is visszaigazolt, megerősített. A műszak elhivatottsága maximálisan tükrözi a Déryné Társulat előadásainak színvonalát. A műszaki igazgatói pozíció számomra új kihívásokat is tartogatott. Bár 40 éve vagyok a szakmában, de korábban csak a műszaki tartalomért feleltem, itt viszont az eszközök feletti irányítás, felügyelet mellett egy 40 fős csapatért is felelősséggel tartozom. 40 emberért felelek, 40 ember napi gondját kell esetlegesen megoldani, mert számítanak rám. Szívemen viselem a sorsukat, mert megérdemlik, olyan szenvedéllyel viseltetnek hivatásuk és egymás iránt, ami páratlan. Jelmondatunk: Egy mindenkiért, mindenki az előadásért!